افشا گری پسر قذافی، در باره نیکلا سارکوزی
نویسنده فرامرز دادرس نویسنده فرامرز دادرس

پژوهشگر و کارشناس اطلاعاتی       

۲۵ اسفند ۱۳۸۹

به گزارش خبر گزاری فرانسه، سیف الاسلام قذافی، پسر سرهنگ قذافی، افشا کرد که لیبی در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری فرانسه، به نیکلا سارکوزی، کمک مالی کرده است. پسر قذافی از آقای سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه، در خواست کرد که  این پول را پس دهد.

 

چهارشنبه شانزدهم مارس 2011، سیف الاسلام قذافی در گفتگویی با خبرنگار یورو نیوز اعلام کرد؛ « ما هزینه تبلیغات انتخابات سارکوزی را پرداخته ایم» سیف الاسلام افزود « نخستین چیزی که ما از این دلقک ! می خواهیم آن است که پول مردم لیبی را پس دهد.» وی گفت؛ « ما اسناد و مدارک بانکی درباره انتقال این پول در دست داریم » سیف الاسلام قول داد که این مدارک را بزودی انتشار خواهد داد. نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه، این اتهام  را رد کرد.

 

هدف از پخش این " خبر سرّی "  فراهم آوردن سقوط سارکوزی می باشد،  در تاریخ دهم مارس،  پس از ملاقات رسمی نیکلا سارکوزی، با نمایندگان مخالفین حکومت قذافی در پاریس و پشتیبانی از آنان، قذافی تهدید کرده بود که علیه سارکوزی ، دست به افشاگری خواهد زد.

 

انتخابات آینده ریاست جمهوری فرانسه در سال 2012 می باشد، هم اکنون آقای سارکوزی در همه نظر خواهی هایی که به تازگی انجام شده، محبوبیت خود را بشدت از دست داده است، این افشاگری اگر با مدارکی که سیف الاسلام قذافی ادعا می کند، همراه باشد، می تواند ضربه سنگینی به نیکلا سارکوزی و حزب او در انتخابات آینده وارد آورد، و موقعیت بین المللی فرانسه را نیز تضعیف کند.

 

چند ماه پیش نیز آقای سارکوزی متهم شد که از کمک های مالی، خانم لیلیان بتانکور، سومین زن ثروتمند جهان و بیوه مالک شرکت اورال، برای مبارزات انتخاباتی خود بر خوردار شده است، پرونده این ماجرا هنوز بسته نشده است.

 

فرانسه نخستین کشوری است که رسماً از مخالفین قذافی پشتیبانی کرد و کوشید تا کشور های اروپایی و آمریکا را به برقراری منطقه ممنوعه پرواز در آسمان لیبی تشویق کند، آقای اوباما ، رئیس جمهور آمریکا، مایل نیست  که کشورش در لیبی در گیر شود.

 

مزدوران قذافی و نیروهای وفادار به دیکتاتور لیبی، از این ناهماهنگی میان کشور های اروپایی و آمریکا سود برده و به بازگیری بخش هایی که به دست نیروهای مخالف قذافی افتاده بود اقدام کردند.

 

دو روز پیش در چهاردهم مارس، نشریه آفریقای جوان، فاش کرد که یک فرستاده قذافی که درتاریخ نهم مارس به پاریس آمده بود، پس از بازداشت در فرودگاه این شهر، به مقصد مصر اخراج شد.

 

علی تریکی، وزیر پیشین امور خارجه لیبی در تاریخ نهم مارس به فرانسه آمد، وی حامل پیامی از سوی سرهنگ معمر قذافی،  برای مقامات فرانسوی بود. هواپیمای شخصی حامل علی تریکی، که ظاهراً در نظر داشت به مصر برود، از برج مراقبت فرودگاه پاریس به دلیل کمبود سوخت،  درخواست فرود اجباری کرد، هواپیما در فرودگاه بورژ، در شمال پاریس فرود آمد.تریکی، مدت دو ساعت در دفتر پلیس مرزی فرانسه بازداشت شد و پلیس وی را مورد بازدید بدنی قرار داد. پلیس فرانسه گمان می برد که تریکی،  قصد دارد به نمایندگان مخالف قذافی که قرار بود فردای آن روز به ملاقات نیکلا سارکوزی، در کاخ الیزه بروند، بپیوندد ولی تریکی، مدعی شد که حامل پیامی از سوی قذافی برای مقامات فرانسوی می باشد.

 

علی تریکی، توانست یک ویزای چهل و هشت ساعته از پلیس فرانسه در یافت کند و شب را در هتل پلازا آتنه، در خیابان مونتاین، نزدیک شانزه لیزه گذراند و فردای آن روز به قاهره پرواز کرد.

 

هر چه که پیش آید، آقای سارکوزی، بهای شجاعتش در پشتیبانی از مخالفین قذافی را خواهد پرداخت، کاری که دیگر سران کشور ها ی دلسوز حقوق بشر از انجام آن سرباز زدند.


March 17th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی